tiistai 10. joulukuuta 2013

SkiDoon ihmettelyä

Seuraavaksi työn alle tuli tommonen SkiDoo Safari noin vuodelta 89.


Vikaahan vehkeestä tietty löytyy, toinen pytty käy huonommin kuin toinen, kierroksilla herää mukaan.Vika on helppo todeta kun ottaa tulpan johtoja irti, toinen ei vaikuta mitään ja toisella kone sammuu heti.

Konehan tässä on 377 yhdellä kaasarilla, joten se sulkee useat viat pois (säädöistä johtuvat erilaiset seokset jne)

Puristukset tuntuvat olevan kohtuu tasaiset, tulpan vaihto ristiin ei siirrä vikaa, ei myöskään jos puolat vaihtaa ristiin. Vika pysyy varin puoleisessa pytyssä.

Vaikuttaa että ko. pytty käy rikkaammalla, sen tulppa on ihan musta, samoin kuin männän pää. Tämä sulkee pois myös vuotavan stefan, sehän vetäisi seoksen laihalle. Muutenkaan vika ei ole särkenyt konetta, sillä on ajettu pitkään vika päällä.  Laiha seos olisi varmasti naulannut ko. pytyn kiinni.

Varteenotettava vikapaikka, bensapumpun kalvo oli myös ehyt, sen vuotaminen tekee juuri tälläisen oireen, jos pääsee imemään bensaa suoraan kampikammioon impulssiputken kautta.

Myöskään primer- pumppu ei tuntunut vuotavan kun siitä imi.

Kun vika ei tuntunut selviävä tempastiin kone palasiksi...


Männät on vaihdettu noin 2 tkm / 20 vuotta sitten. Siitä huolimatta ne olivat hyvin väljät, normi välys on 0.05 - 0.10 ja uusimisraja 0.20mm. Huonostikäyvään pyttyyn meni helposti 0.30mm luiska männän ja pytyn väliin joten pakko männät on uusia kun kone kerran tuli avattua.  Ilmeisesti männät olivat jotain kuralaatua,ehkä olleet väljät jo uutena, eivät ne noin vähillä kilometreillä  voi kulua noin väljiksi (kampikoneisto oli kevyen öljyn peitossa, männissä ei näkynyt leikkausjälkiä jne). Sylinteri oli täysin mitoissaan (62.00), männät jotain 61.70mm.


Tuli sitten tilattua uudet männät...jospa viikonloppuna pääsee kokoamaan. Samalla tilasin uudet kannen-, alapään-, imu- ja pakotiivisteet sekä uudet tulpat.
Saapa nähdä vaikuttaako nuo mitään...vähän skeptinen olo on.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti